Dworzec w Siedlcach otwarty po przebudowie

Z zewnątrz ceglany o nieco industrialnym charakterze, wewnątrz nowoczesny i komfortowy, a do tego przyjazny dla osób z niepełnosprawnościami i środowiska – taki jest po przebudowie dworzec w Siedlcach. W piątek (6.10) skorzystali z niego pierwsi pasażerowie.

Przebudowa dworca w Siedlcach trwała około dwóch lat. Była ona realizowana w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 z dofinansowaniem ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Dzięki inwestycji budynek przeszedł olbrzymią metamorfozę. Zmienił się wygląd elewacji dworca, która nabrała nowoczesnego i industrialnego charakteru. Została ona pokryta ceglaną okładziną nawiązującą do pierwszego siedleckiego dworca z 1866 roku. Natomiast w jej górnej części i przestrzeni pomiędzy oknami zamontowano patynową blachę tytanowo-cynkową. Całość uzyskanego w ten sposób efektu uzupełniają symetrycznie rozstawione otwory okienne i drzwiowe. Wstawiono w nie antracytową ślusarkę okienną i drzwiową. Na szczycie elewacji nad wejściem do budynku od strony peronów i miasta umieszczono zegary, a także przestrzenne, podświetlane napisy z logotypem PKP S.A. Bryłę dworca nocą podkreśla nowa iluminacja.

Wnętrze dworca nabrało nowoczesnego charakteru. Zgodnie ze współczesnymi trendami w architekturze jest ono utrzymane w odcieniach bieli i szarości, dzięki czemu stało się jasne i przestronne. W nowej aranżacji uwagę zwracają okrągłe lampy oraz balustrady z matowego szkła na antresoli. Przestrzeń obsługi pasażerów składa się z poczekalni i holu o wysokości dwóch kondygnacji. Wokół nich na dwóch piętrach skupiono pomieszczenia kas biletowych, toalety oraz przyszłe lokale handlowo-usługowe. Hol i poczekalnię wyposażono w ławki, gabloty z rozkładami jazdy, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów oraz nowoczesny system informacji głosowej.
Dzięki inwestycji dworzec zyskał wiele usprawnień dla osób z niepełnosprawnościami. Oprócz windy są to m.in. ścieżki prowadzące z polami uwagi, oznaczenia w alfabecie Braille’a, dotykowe plany dworca, okienka kasowe dostosowane do obsługi osób poruszających się na wózkach. We wnętrzach zastosowano również kontrastową kolorystykę, co ułatwi przemieszczanie się po obiekcie osobom niedowidzącym.
Przebudowa dworca sprawiła, że stał się on również przyjazny środowisku i bezpieczny. W budynku zamontowano energooszczędne oświetlenie wraz z automatyką sterującą, a także system BMS (Building Management System), którego jednym z zadań jest optymalizacja zużycia energii elektrycznej, cieplnej oraz wody. Ponadto budynek w całości ocieplono, a zamontowana w nim nowa stolarka okienna i drzwiowa spełnia obowiązujące normy. Natomiast na jego dachu umieszczono panele fotowoltaiczne do pozyskiwania zielonej energii. Z kolei dzięki zainstalowaniu nowoczesnych systemów bezpieczeństwa (monitoring, system kontroli dostępu, system sygnalizacji włamania i napadu), w tym przeciwpożarowych, poprawie ulegnie bezpieczeństwo podróżnych i  samego budynku.
Na nowo zagospodarowany zostanie teren w sąsiedztwie dworca. Pojawią się tam wiata rowerowa z 10 stojakami na jednoślady oraz kilka miejsc parkingowych, w tym jedno przeznaczone dla osób z niepełnosprawnościami.
Do tej pory w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 w województwie mazowieckim PKP S.A. otworzyły po przebudowie i budowie 15 dworców kolejowych. Inwestycja w Siedlcach kosztowała przeszło 24 mln złotych brutto. Inwestorem były Polskie Koleje Państwowe S.A. Wykonawcą robót budowlanych Texom  Sp.  z o.o., a dokumentację projektową opracowała pracownia architektoniczna Pas Projekt Sp. z o.o.

źródło: Polskie Koleje Państwowe / pkt.pl

Ta strona korzysta z plików cookie, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z naszej witryny. Polityka Prywatności
Zgoda