Fałszywy pracownik banku zdobył zaufanie pokrzywdzonego i… jego pieniądze

Garwolińska Policja ostrzega przed oszustami działającymi metodą „na zdalny pulpit”. Mieszkaniec powiatu usłyszał od rzekomego pracownika banku, że ktoś ma dostęp do jego rachunku i musi zainstalować aplikację, żeby zablokować nieuprawniony przelew. Został zmanipulowany przez przestępców i zainstalował aplikację wierząc, że ratuje swoje oszczędności. W ramach policyjnej kampanii „Świadomy-Czujny-Bezpieczny” opisujemy ku przestrodze zdarzenie, przez które pokrzywdzony stracił kilkadziesiąt tys. zł.

Do Komendy Powiatowej Policji w Garwolinie zgłosił się pokrzywdzony, od którego oszuści wyłudzili kilkadziesiąt tysięcy złotych. Do mężczyzny zadzwonił rzekomy przedstawiciel banku. Głos w słuchawce zadał pytanie, czy pokrzywdzony wykonywał przelew na kwotę kilkuset złotych w Gdańsku. Mężczyzna zaprzeczył, a rozmówca wmówił mu, że to próba oszustwa i pieniądze na jego koncie nie są bezpieczne. W trakcie rozmowy pokrzywdzony zainstalował na swoim telefonie wskazaną przez rzekomego pracownika banku aplikację, która przypominała ikonę jego banku. Następnie przelał kilkadziesiąt tysięcy złotych na utworzony przy pomocy aplikacji nowy rachunek. Kiedy zorientował się, że to może być oszustwo, zawiadomił bank i policję.
W ramach policyjnej kampanii „Świadomy-Czujny-Bezpieczny” Przypominamy, że nie należy instalować żadnego oprogramowania na swoich urządzeniach typu komputer, tablet czy telefon jeśli żąda tego dzwoniąca do nas lub pisząca osoba trzecia. Takie instytucje jak banki, firmy telekomunikacyjne czy urzędy nie wymagają od swoich klientów/petentów instalowania dodatkowego oprogramowania. Tym bardziej, jeśli skutkiem instalacji będzie możliwość podglądu pulpitu i możliwości zdalnego wykonywania operacji na naszym urządzeniu. Policja rekomenduje, jakie działania należy podjąć, aby uchronić się przed tego typu incydentami:

  • Nigdy nikomu nie wolno udostępniać swojego konta bankowego i danych logowania. Tylko posiadacz konta może się do niego logować i wykonywać transakcje.
  • Jeżeli konsultant proponuje zainstalowanie oprogramowania do zdalnego zarządzania pulpitem to można być pewnym, że jest to oszustwo.
  • W przypadku, gdy osoba  podająca się za pracownika banku żąda zweryfikowania danych i danych konta lub zainstalowania jakiegokolwiek oprogramowania, należy się rozłączyć i zadzwonić do biura obsługi klienta banku.

źródłó: Policja Garwolin, autor: podkom. Małgorzata Pychner

Ta strona korzysta z plików cookie, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z naszej witryny. Polityka Prywatności
Zgoda